Di sana, dilakukan: Pelan jangka pendek Nintendo adalah 'mengikuti pemimpin' - Permainan - 2019

Tony Robbins's Top 10 Rules For Success (@TonyRobbins) (Julai 2019).

Anonim

Presiden Nintendo Satoru Iwata

Apa yang akan kita lakukan dengan anda, Nintendo? Minggu ini, Presiden Satoru Iwata cuba menjelaskan apa yang akan dilakukan untuk menghentikan pendarahan yang disebabkan oleh prestasi buruk Wii U ketika dia berdiri di hadapan pelabur-pelabur yang letih di Tokyo. Beliau mengumumkan pendekatan pelbagai peringkat untuk menangani masalah syarikat, triage yang termasuk menyampaikan lebih banyak permainan yang memanfaatkan ciri-ciri unik konsol, memanfaatkan peluang di pasaran mudah alih untuk menyebarkan kesedaran tentang jenama Nintendo, dan menarik perhatian baru, kesihatan arah arah perkakasan (mungkin bukan permainan). Sekarang bahawa Nintendo telah berkongsi transkrip penuh alamat Iwata, kami mendapat sedikit kejelasan pada apa yang sedang dilakukan.

Perubahan yang paling menjanjikan yang dirancang untuk perniagaan permainan Nintendo berkaitan dengan cara syarikat memperlakukan akaun pengguna dan responsif keseluruhan konsol Wii U. Berikut adalah perkara yang sekalipun: tidak ada yang melarikan diri dari kenyataan bahawa penambahbaikan yang boleh dipertikaikan ini mencukupi. Selama hampir 10 tahun yang lalu, Nintendo telah berada di belakang keluk teknologi dari segi apa yang ingin ditonton para penontonnya. Walaupun Microsoft dan Sony meletakkan usaha untuk menyatukan infrastruktur rangkaian mereka dan meningkatkan kebolehgunaan, Nintendo berpuas hati dengan menyematkan masa depannya ke skim kawalan inovatif yang diakui. Ternyata hebat untuk Wii, tetapi kini syarikat berada dalam kedudukan yang janggal menggodam peminatnya terhadap ciri-ciri yang hanya diharapkan dalam persekitaran permainan moden.

Peserta utama Nintendo, Microsoft dan Sony, mempunyai sistem akaun bersepadu selama lebih dari satu dekad.

Lihat sahaja apa yang berlaku dengan ID Nintendo. Nintendo bercadang untuk beralih ke sistem berasaskan akaun, menjadikan NNID anda menjadi asas untuk semua interaksi anda dengan peranti sekarang dan masa depan syarikat. Anda tidak perlu risau kehilangan akses kepada kandungan yang dibeli secara digital jika konsol atau pegang tangan anda rosak dan perlu diganti, contohnya. Ini adalah topi lama untuk ekosistem permainan yang lain, seperti PlayStation Network atau Xbox Live. Ini berita hebat untuk memastikan, tetapi ia juga sukar untuk mendapatkan teruja untuk ciri lama yang tidak diingini yang menghasilkan beberapa kritikan yang keras.

Akaun bersepadu mewujudkan lebih banyak fleksibiliti apabila menyampaikan kandungan, terutamanya jika konsol Nintendo masa depan dan genggam bergantung kepada sistem operasi bersatu di semua platform (seperti yang dicadangkan Iwata). Ia seperti hubungan antara telefon pintar dan tablet iOS dan Android anda. Kebanyakan aplikasi yang berfungsi pada satu, berfungsi di sisi yang lain. Terutamanya permainan. Sony sudah bersedia dengan pendekatan semacam ini dalam satu-pembelian-semua tajuk Cross-Buy yang berfungsi pada PlayStation 3/4 dan PS Vita sama. Iwata juga mencadangkan senario yang mungkin di mana pemain dengan banyak permainan yang dibeli di akaun mereka dapat melihat diskaun pembelian masa depan sebagai hadiah untuk patronage setia.

Sistem akaun bersepadu sudah ada pada Wii U dan 3DS. Kandungan yang anda ada tidak mengikuti anda dengan perkakasan baru atau penggantian, tetapi ia pasti akan datang tepat pada waktunya. Begitu juga menu permulaan pantas pada Wii U GamePad. Ia bertujuan memberi para pemain kemampuan untuk mengakses permainan mereka lebih cepat dari yang mereka miliki pada masa lalu, tepat pada pengawal skrin kedua konsol, tanpa perlu kembali ke Plaza Wara Wara di TV anda. Jurutera syarikat itu juga kelihatan mempunyai masalah retak dengan menjalankan permainan Virtual Console DS di Wii U, jadi harapkan untuk melihat mereka yang ditambahkan ke eShop pada satu ketika.

Ia semua mengejar. Microsoft dan Sony membina banyak perkara ini dalam perkakasan mereka tahun lalu. Perkhidmatan bersaing mereka telah berkembang ke titik sekarang di mana anda membina ciri-ciri asas Nintendo menambah dengan tambahan seperti permainan yang dibantu awan di Xbox One dan streaming permainan melalui perkhidmatan PlayStation Now yang akan datang. Memotong masa beban Wii U yang luar biasa adalah langkah yang hebat, tetapi pelabuhan tiada ilusi. Keyakinan Iwata terhadap masa depan Nintendo berpunca dari sebahagian besarnya untuk menolak jurang teknologi antara syarikat dan persaingannya.

Untuk jelas: menarik walaupun dengan Microsoft dan Sony mesti menjadi tumpuan penting untuk Nintendo pada ketika ini. Wii U tidak dilengkapi untuk bersaing dengan PlayStation 4 atau Xbox One, dan revolusi permainan kasual yang banyak kredit Wii untuk percikan telah lama diambil alih oleh telefon dan tablet. Kelebihan besar Nintendo berada dalam katalog pertamanya, watak-watak yang dikasihi seperti Mario, Link, dan Samus Aran, tetapi - sebagai Wii U dengan cepat mengajar kita semua - kegemaran ini stabil tidak cukup untuk membina semula penonton yang tersasar tinggi -def konsol sementara Wii berlegar-legar selama bertahun-tahun dengan perkakasan ketinggalan zaman. Permainan yang hebat seperti Pikmin 3 dan Super Mario 3D World masih belum cukup untuk memacu jualan konsol.

Tidak ada masalah mudah di sini. Ciri pelancaran cepat dan menambah sokongan Konsol Maya tidak akan menjimatkan Wii U dalam jangka pendek. Permainan Mario Kart yang akan datang, yang disahkan Iwata akan datang pada Mei 2014, tidak akan sama ada. Permainan seperti itu dan Super Smash Bros. Wii U yang akan datang pasti akan meningkatkan lagi perpustakaan, tetapi sangat mungkin bahawa Wii U tidak akan mencapai status konsol blockbuster. Ia terlalu jauh di belakang perkakasan baru pesaing dari segi kuasa mentah dan ia tidak berharga secara kompetitif.

Kenyataan Iwata mencadangkan bahawa Nintendo terus percaya harga bukan masalah untuk Wii U, tetapi itu salah. Beliau bercakap semasa alamat pelabur jualan yang semakin meningkat dengan berkembang ke pasaran baru, bahkan tempat yang mungkin memerlukan harga yang lebih sederhana berbanding dengan pasaran yang lebih "maju", sebagaimana yang ia katakan. Kegagalan di sini adalah tidak menyedari bahawa $ 300 Wii U berada dalam kedudukan yang paling mungkin, harga bijak. Ia $ 100 kurang daripada PS4 yang jauh lebih berkuasa dan ia lebih $ 100 daripada platform PlayStation 3 / Xbox 360 yang kaya dengan kandungan yang masih berdaya maju. Iwata mendakwa bahawa pemain perlu dididik dengan lebih baik mengenai ciri unik Wii U yang ditawarkan, tetapi jika jumlahnya adalah GamePad dan keupayaan komunikasi dekatnya - seperti yang disarankan - maka dia salah. Sokongan NFC bukanlah perkara yang buruk, tetapi seperti gerakan gerakan asal Wii, ia terasa seperti gimmick yang pandai.

Iwata menyatakan harapan untuk peluang Nintendo dengan menolak perkakasan masa depan. Wawasan syarikat untuk meningkatkan kualiti hidup pelanggan adalah mulia, dan matlamat yang dinyatakan untuk membangunkan teknologi pemantauan kesihatan yang tidak dapat dipakai adalah pemeliharaan definitif trend teknologi terkini. Ia mungkin bukan permainan, tetapi jangan lupa bahawa Nintendo mula menjual kad dagangan. Ini adalah sebuah syarikat yang mempunyai rekod yang sesuai untuk menyesuaikan diri. Bagaimana dan bila itu berlaku masih harus dilihat, tapi sekarang sukar untuk merasa berharap tentang masa depan Nintendo dalam permainan.